Досвід роботи

 


Опис досвіду

 

 

 



 

Опис досвіду 

Аліщенка Сергія Альбертовича

"Сучасні підходи до формування в учнів навичок фізичного самонавчання,самовдосконалення та самореалізації на уроках фізичної культури"

 

Проблема «Сучасні підходи до формування в учнів навичок фізичного

самонавчання,    самовдосконалення    і    самореалізації   на   уроках    фізичної

культури» цікавила мене давно. Аналізуючи діяльність учнів та власну

діяльність на уроках і в позакласній роботі я  побачилв, що учні, які

володіють навичками самовдосконалення, самонавчання і самореалізації більш активні. Краще фізично підготовлені, якісно засвоюють навчальний матеріал.

У  учнів    вихована   потреба   у   самостійних   систематичних   заняттях

фізичними вправами, вони досягли доброго рівня здоров'я, фізичного розвитку,показують     високі     результати.

Тобто,вирішення   вищезазначеної   проблеми   допоможе   забезпечити  

визначення   і контроль   рівня   особистого   фізичного   розвитку   школярів,   виявлення   їх відстаючих   показників   для   подальшої  розробки   індивідуальних   програм, створення умов для об'єктивної самооцінки і самовдосконалення.

В школі , де я працюю, значний відсоток становлять обдаровані діти в різних видах діяльності (літератори, біологи, економісти, правознавці тощо), котрим, як повітря потрібна рухова активність, тому я ставлю собі за мету сформувати здорову, фізично-розвинену людину, дати всебічну фізкультурну освіту, самостійні заняття фізичною культурою, навчити самостійно займатися фізичними вправами, вміти аналізувати свої відчуття і рухи, контролювати свій фізичний стан, займатися самонавчанням і вміти само реалізувати себе. Допомогти учням розкрити свої духовні сили, створити сприятливі умови для його розвитку без будь-якого тиску.

Актуальність даного досвіду полягає у забезпеченні сучасних підходів до проведення уроків фізичної культури та у спрямуванні його змісту на розвиток особистості, опанування учнями навичками та вміннями самостійної творчої діяльності, та досягнення на цій основі високого фізичного рівня розвитку, особистості дитини.

Предметом досвіду є сучасні підходи до уроків фізичної культури, що збільшують   рухову   активність,   які   визнано   у   вітчизняній   педагогіці   із врахуванням світового досвіду і потреб розвитку сформувати стійкий інтерес учнів до занять фізичною культурою, в повному об'ємі розкрити потенційні можливості кожного, виробити навички самонавчання.
Об'єктом досвіду є система педагогічної діяльності учителя, що забезпечує формування в учнів навичок самонавчання, самовдосконалення і самореалізації.
Мета досвіду - розкрити систему роботи вчителя з проблеми як основної умови, забезпечення загального фізичного розвитку особистості, створення умов для об'єктивної самооцінки і самовдосконалення учнів, розкрити шляхи досягнення мети: показати роль вчителя, як дослідника і творця передового педагогічного досвіду. Практичну значимість, його зміст містить зміни поглядів на особистість учня, зміни в підходах до планування програмового матеріалу, до побудови уроків. Досвід такої роботи забезпечив головне - учні люблять уроки фізичної культури, із задоволенням займаються в спортивних секціях, приймають участь в змаганнях, відповідально ставляться до власного здоров'я і здоров'я оточуючих як до найвищої індивідуальної та суспільної цінності. Досвід базується на основі існуючих технологій навчання. Одна з них - це особистісно-зорієнтоване розвивальне навчання (І.С. Якиманська. «Личностное ориентированное развивающее обучение». М.1979). За даною технологією процес навчання будується на діалозі учня і вчителя, який направлений на спільне конструювання програмової діяльності. Де обов'язково враховується особиста винахідливість учня до змісту, виду і форми навчального матеріалу, його мотивації, прагнення застосовувати отримані знання самостійно, за власною ініціативою в нестандартних ситуаціях, а також проблема саморозвиваючого навчання (Г.К. Селивко. «Саморазвивающие обучение». Ярославль, ИПК, - 1996 г.). Технологія передбачає діяльність дитини не лише як задоволення пізнавальних потреб, але й цілого ряду проблем саморозвитку особистості, доповнює їх слідуючими важливими особливостями:в самоутвердженні (самовиховання, самонавчання, свободу вибору);в самовизначенні (спілкування, творчості і само творчості, пошуку, виявленні своїх здібностей і сил);в захищеності (самовизначенні, саморегуляції, колективній діяльності);- в самоактуалізації (досягнення особистих цілей, самоорганізації).Дослідженнями в галузі теорії і методики фізичного виховання,здійсненими О. Аракеляном, В. Вільчковським доведено, що особливо гостро потреба у самонавчанні, самовдосконаленні і самореалізації відчувається в суспільстві, де зростання матеріального, духовного і фізичного потенціалу дає можливість для всебічного розвитку особистості, що також враховано учителем.

Своє завдання, я , як вчитель фізичної культури, вбачаю в створенні умов для повнішого розкриття потенційних можливостей учнів. Тому моя мета -вирішувати не тільки підвищення моторної щільності заняття, а формувати загальні уявлення про фізичну культуру, її значення в житті людини, збереження та зміцнення здоров'я, фізичного розвитку, розширення функціональних можливостей організму дитини через цілеспрямований розвиток основних фізичних якостей і природних здібностей, формування ціннісних орієнтацій щодо використання фізичних вправ як одного з головних чинників здорового способу життя, формування практичних навичок для самостійних занять фізичними вправами та проведення активного відпочинку.

Фізична культура в школі - це клопітка і напружена праця над здобуттям знань, умінь і навичок та всебічним фізичним розвитком дитини.

Я як вчитель  добираю такі форми роботи, які сприяють гармонійному фізичному розвитку та зміцненню здоров'я; навчаю передбаченому програмою обсягу знань та рухових умінь і навичок; вчу методиці самостійних занять фізичними вправами, способам самоконтролю та аналізу стану фізичної підготовленості і працездатності; сприяю  розвитку фізичних якостей, підвищенню фізичної підготовки; виховую  морально-вольові якості, прищеплюю  прагнення до фізичного самовдосконалення, зміцнення здоров'я засобами фізичної культури. Організовуючи фізичне самовиховання організовую навчально-виховний процес так, щоб у дітей він був спрямований:

а) на зміну активної позиції до занять фізичної культури;

б) на розширення орієнтації у фізкультурно-спортивній діяльності;

 в) на творче перетворення себе і своєї рухової активності і всього, що пов'язане з нею;

 г) на самоуправління і саморегуляцію поведінки.

Ефективність цієї підготовки забезпечується обґрунтованою технологією,
основою якого становлять 4 етапи:

 мотиваційно-організаційний,

когнітивний,
процесуально-діяльнісний,

 корегуючий.
Етап - мотиваційно-організаційний етап.

 Основна мета - викликати інтерес до фізичного самовдосконалення, до регулярних і систематичних занять фізичними вправами, що забезпечують саморозвиток підлітків. Процес навчання будується на діалозі учня і вчителя, який направлений на спільне конструювання програмової діяльності. Такий підхід допомагає учням розкрити свої духовні сили, створює сприятливі умови для фізичного розвитку без будь якого тиску, щоб кінцевий результат в них виражався в потребі досягти особисто-значущого результату, систематичного і самостійного спостереження за змінами свого здоров'я, фізичного розвитку і фізичної підготовленості.
Процес   фізичного   виховання  передбачає  оволодіння  учнями   певним

обсягом і тематикою теоретичних знань, де вчитель запроваджує когнітивний етап. Мета якого спрямована на оволодіння підлітками знань з питань фізичної культури, які б забезпечували потребу у фізичному самовдосконаленні, оволодіння уміннями використовувати знання і навички в процесі самостійних занять спортом. Оволодіння необхідними знаннями для самостійної роботи, яка спрямована на фізичний розвиток вчитель здійснює:

·                     на уроках фізичної культури;

·                     у процесі групових та індивідуальних консультацій;

·                     при використанні матеріалів стендів спортивного куточка;

·                     тестуванні знань, гурткової роботи;

·                     рефератів про різні види спорту;

·                     дає можливість учням засвоїти знання про режим дня і структуру харчування, про особисту гігієну і згубність шкідливих звичок, про загартування організму.

Наприклад, в 6 класі я  проводжу бесіду: «Правила та методика
самостійних занять фізичними вправами», де домагаюсь, щоб учні поряд із
засвоєнням теоретично-методичних знань запам'ятовували і практичні
рекомендації для самостійних занять, а саме: як контролювати навантаження,
як досягти успіхів у засвоєнні фізичних вправ і в розвитку якостей, як
здійснювати контроль правильної постави при виконанні вправ ранкової
гімнастики.                                                                                                     

Теоретично-методична підготовка проводиться постійно, вона дає змогу виробити   навички   самонавчання,   спрямовувати  й   активізувати  так  звану мотиваційну ауру (позитивну позицію до фізичної культури), яка в свою чергу охоплює весь процес фізичного виховання, формуючи духовно-психологічний стан особи школяра на рівні існування необхідної особистої життєдіяльності, способу життя. Також я переконую учнів в тому, що результативність самостійних занять фізичною культурою неможлива без міцних теоретичних знань.

 З метою розвитку у учнів самоформуючих якостей, самовдосконалення і самореалізації  виробляю  інструктивні навички та уміння, проводжу  послідовну інструктивну роботу. На кожному році здійснюю інструктаж учнів, використовуючи завдання з техніки виконання вправ, з правил страхування і самострахування, взаємоконтролю, самоконтролю і самооцінки, виховую морально-вольові якості: гуманізм, повагу, взаємодопомогу, почуття колективізму.

Так, в 7 класі, по темі: «Легка атлетика», я ставлю завдання вивчити техніку стрибка в довжину способом «зігнувши ноги» і проводжу  інструктаж за таким змістом:підбери собі довжину розбігу таким чином, щоб з розбігу 10-15 м ногою, якою штовхаєшся попасти на брусок для відштовхування. Біжи прямо, збільшуючи швидкість так, щоб в момент відштовхування вона була максимальною. Під час бігу тулуб тримай трішки нахилений вперед, не розставляй широко ноги. Сильно відштовхуючись від бруска, рухом вперед, згрупуйся в польоті і з'єднай ногу якою відштовхнувся з маховою. Перед приземленням «викинь» гомілки ніг вперед і м'яко приземлись, не впади спиною назад. При засвоєнні цієї вправи, учні, які відвідують інструктивно-методичні заняття можуть виступити в ролі інструктора і допомогти іншим при виконанні її. Така систематична робота дає можливість учням-інструкторам допомагати та спрямовувати й активізувати учнів класу , що допомагає мені як вчителю у проведенні уроку, а також допомагає організовувати і проводити змагання, таким чином створюються умови для їх самореалізації. Формуючи в учнів вміння самостійно вирішувати окремі завдання уроків, я даю завдання для учнів-помічників : провести розминку з групою учнів

Проблему формування навичок самонавчання, самовдосконалення, самореалізації, самоаналізу здійснюю під час процесуально-діяльнісного етапу. Мета етапу: забезпечення рухової активності під час навчального процесу, та в позаурочний час, а саме:планування самостійних занять в режимі дня;самостійний вибір вправ та їх виконання;самоконтроль (пульсометрія);оцінювання і урахування показників своєї фізичної підготовки . Наприклад, при проведенні загально розвивальних вправ в підготовчій частині уроку, я вводжу дві-три нові вправи, які підводять до рухових дій в основній частині уроку. Потім ці вправи даю учням додому для відпрацювання, або в основній частині уроку після показу, пояснення і закріплення нового матеріалу прошу дітей порівняти як виконують ці вправи різні учнів (ті, які добре засвоїли матеріал і ті, які роблять з помилками). І тільки після детального розбору вправ аналізу помилки, Завдання для самостійного виконання, як і підбір будь-якого іншого засобу планую так, щоб вони максимально підходили до вирішення основних завдань уроку. Я дотримуюсь принципу, що неможливо планувати і здійснювати навантаження без вже засвоєних учнями знань, сформованих вмінь і навичок, набутого раніше досвіду рухової діяльності. При виконанні завдань учні набувають навичок самонавчання, самоорганізації, самоконтролю. Самостійні зайняття фізичними вправами допомагають учням позбутися деяких фізичних вад, збільшити рухову активність, сприяють успішному опануванню програми з фізичної культури.

Організовуючи самостійні заняття створюю всі необхідні умови для підвищення результативного виконання вправ, результату . Всі завдання для самостійної роботи диференційовані в зв'язку з тим, що діти одного віку мають різний рівень фізичної підготовленості. На уроках коментую будь-яку виконану вправу (для чого вона, що розвиває, коли і як її краще виконувати). Я працюю з дітьми природно, невимушено. І даний етап, а саме процесуально-діяльнісний дає можливість розвивати технологію само-розвиваючого навчання:самостійне відтворювання підлітком дій, вправ, уроків фізичної культури, спеціальних занять, фізкультхвилинок і т.д.визначати школярами оптимальний розвиток рухової діяльності протягом дня з включенням щоденної ранкової гімнастики (10-15 хв.), фізкультпауз між виконанням домашніх завдань (5-7 хв.), самостійних занять з розвитку і корекції фізичних якостей та рухових навичок.  оволодіння прийомами комплексного розвитку фізичних якостей(тренування по колу), поступове збільшення навантаження, самоконтролю;складання планів різних дій;залучення дітей, які досягли успіхів у самостійних заняттях і гуртках, у збірні команди класу, школи з різних видів спорту. Я виступаю не лише в ролі організатора самостійної роботи, але й допомагаю у виконанні , спрямовую  учня на досягнення результату. Не тільки створюю  сприятливі умови і  для виконання вправ, а надаю учневям можливість для самостійного пошуку. Даю завдання - назвати за термінологією те положення, яке він прийняв: створюю пізнавальні проблемні ситуації, які спонукають учнів активно діяти самостійно виконати нову вправу, пояснити товаришам причину вибору того чи іншого способу виконання. Із багатьох відомих засобів, які сприяють розвитку необхідних фізичних якостей, підвищують моторну щільність зайняття, формують навички самостійної роботи, інструктивну спрямованість, вчать аналізувати свій стан здоров'я, слідкувати за навантаженням, ЧСС, проводити самоконтроль на одній із станцій є урок «колового тренування».. Різноманітні форми самостійної роботи впроваджую на уроках  спортивних ігор. Система комплексної (інтегральної)підготовки учнів на уроках баскетболу та волейболу. Важливу частину програмового матеріалу становлять рухливі та народні ігри. Я спонукаю учнів до вміння самореалізувати рухові якості в грі, Що забезпечує взаємну повагу, взаємодовіру та співпрацю вчителя і учнів як запоруку виховання активної творчої особистості здатної самостійно приймати рішення і реалізувати їх в процесі життєдіяльності. Використовуючи всі форми і методи я як вчитель підвищую рухову активність учнів, домагаюся засвоєння ними матеріалу навчальної програми, формую уміння і навички самостійно займатися фізичними вправами, обов'язкового дотримання вимог техніки безпеки. Для цього підготував конспекти на групу уроків за різними розділами.І все це проводиться до виконання контрольно-корегуючого етапу, метою якого є встановлення ступеня і характеру впливу на підлітків стимулів. Наприклад, коли учні здають навчальні контрольні нормативи і вимоги, тестування, даю можливість (для бажаючих) перездати, покращити свій результат, застосовуючи повторні, перемінні, повторно-прогресуючі методи і т.д. Вчу учнів коректувати свої фізичні якості, рухові уміння і навички.Я постійно дбаю про створення умов для фізичного вдосконалення не лише на уроках, а і в позакласний час. З цією метою планую і провожу спортивні змагання, свята, матчеві зустрічі. Веду спортивний гурток з волейболу. Проводжу змагання з легкої атлетики, з волейболу, баскетболу .Розроблені сценарії проведення змагань «Веселі старти» для різних вікових груп, які проводяться в закладі. Отже позакласна та позашкільна робота сприяє: — зміцненню здоров'я, загартуванню, підвищенню працездатності учнів; розвитку і корекції фізичних і рухових можливостей учнів,формуванню звичок здорового способу життя;— вихованню потреби в систематичних заняттях фізичними вправами,прагненню до фізичного самовдосконалення. На думку учнів для самостійного зайняття фізичними вправами їмпотрібно 4 години. Учні, які займаються в спецмедгрупі вважають, що самостійна робота фізичними вправами є важливою для покращення свого фізичного рівня. Анкетування вчителів показало, що потрібно збільшити кількість уроків фізичної культури, що дасть можливість дітям більше займатися своїм самовдосконаленням. Для покращення здоров'я формувати в дітей потребу для самостійних занять фізичними вправами.

Наприклад, в 6 класі я  проводжу бесіду: «Правила та методика
самостійних занять фізичними вправами», де домагаюсь, щоб учні поряд із
засвоєнням теоретично-методичних знань запам'ятовували і практичні
рекомендації для самостійних занять, а саме: як контролювати навантаження,
як досягти успіхів у засвоєнні фізичних вправ і в розвитку якостей, як
здійснювати контроль правильної постави при виконанні вправ ранкової
гімнастики.                                                                                                     

Теоретично-методична підготовка проводиться постійно, вона дає змогу виробити   навички   самонавчання,   спрямовувати  й   активізувати  так  звану мотиваційну ауру (позитивну позицію до фізичної культури), яка в свою чергу охоплює весь процес фізичного виховання, формуючи духовно-психологічний стан особи школяра на рівні існування необхідної особистої життєдіяльності, способу життя. Також я переконую учнів в тому, що результативність самостійних занять фізичною культурою неможлива без міцних теоретичних знань. З метою розвитку у учнів само формуючих  якостей, самовдосконалення і самореалізації я як вчитель виховую  інструктивні навички та уміння, провожу  послідовну інструктивну роботу. На кожному році здійснюю інструктаж учнів, використовуючи завдання з техніки виконання вправ, з правил страхування і самострахування, взаємоконтролю, самоконтролю і самооцінки, виховую морально-вольові якості: гуманізм, повагу, взаємодопомогу, почуття колективізму. Так, в 7 класі, по темі: «Легка атлетика», я ставлю завдання вивчити! техніку стрибка в довжину способом «зігнувши ноги» і проводжу  інструктаж за таким змістом:Підбери собі довжину розбігу таким чином, щоб з розбігу 10-15 м ногою, якою штовхаєшся попасти на брусок для відштовхування. Біжи прямо, збільшуючи швидкість так, щоб в момент відштовхування вона була максимальною. Під час бігу тулуб тримай трішки нахилений вперед, не розставляй широко ноги. Сильно відштовхуючись від бруска, рухом вперед, згрупуйся в польоті і з'єднай ногу якою відштовхнувся з маховою. Перед приземленням «викинь» гомілки ніг вперед і м'яко приземлись, не впади спиною назад.

Формуючи в учнів вміння самостійно вирішувати окремі завдання уроків, даю завдання для учнів-інструкторів: провести розминку з групою учнів. Проблему формування навичок самонавчання, самовдосконалення, самореалізації, самоаналізу вчитель здійснюю під час процесуально-діяльнісного етапу. Мета етапу: забезпечення рухової активності під час навчального процесу, та в позаурочний час, а саме:планування самостійних занять в режимі дня;самостійний вибір вправ та їх виконання;самоконтроль (пульсометрія);оцінювання і урахування показників своєї фізичної підготовки .Наприклад, при проведенні загально розвивальних вправ в підготовчій частині уроку, я вводжу дві-три нові вправи, які підводять до рухових дій в основній частині уроку. Потім ці вправи даю учням додому для відпрацювання, або в основній частині уроку після показу, пояснення і закріплення нового матеріалу прошу дітей порівняти як виконують ці вправи різні учнів (ті, які добре засвоїли матеріал і ті, які роблять з помилками). І тільки після детального розбору вправ аналізу помилки, Завдання для самостійного виконання, як і підбір будь-якого іншого засобу планую так, щоб вони максимально підходили до вирішення основних завдань уроку. Я дотримуюсь принципу, що неможливо планувати і здійснювати навантаження без вже засвоєних учнями знань, сформованих вмінь і навичок, набутого раніше досвіду рухової діяльності. При виконанні завдань учні набувають навичок самонавчання, самоорганізації, самоконтролю. Самостійні зайняття фізичними вправами допомагають учням позбутися деяких фізичних вад, збільшити рухову активність, сприяють успішному опануванню програми з фізичної культури. Організовуючи самостійні заняття створюю всі необхідні умови для підвищення результативного виконання вправ, результату. Всі завдання для самостійної роботи диференційовані в зв'язку з тим, що діти одного віку мають різний рівень фізичної підготовленості. На уроках коментую будь-яку виконану вправу (для чого вона, що розвиває, коли іяк її краще виконувати). ;Я працюю з дітьми природно, невимушено. І даний етап, а саме процесуально-діяльнісний дає можливість розвивати технологію само-розвиваючого навчання:самостійне відтворювання підлітком дій, вправ, уроків фізичної культури, спеціальних занять, фізкультхвилинок і т.д.визначати школярами оптимальний розвиток рухової діяльності протягом дня з включенням щоденної ранкової гімнастики (10-15 хв.), фізкультпауз між виконанням домашніх завдань (5-7 хв.), самостійних занять з розвитку і корекції фізичних якостей та рухових навичок.  оволодіння прийомами комплексного розвитку фізичних якостей(тренування по колу), поступове збільшення навантаження, самоконтролю;складання планів різних дій;залучення дітей, які досягли успіхів у самостійних заняттях і гуртках, у збірні команди класу, школи з різних видів спорту. Я виступаю не лише в ролі організатора самостійної роботи, але й допомагаю у виконанні , спрямовую учня на досягнення результату. Не тільки створюю умови для виконання вправ, а надаю учневі можливість для самостійного пошуку. Даю завдання - назвати за термінологією те положення, яке він прийняв: створюю пізнавальні проблемні ситуації, які спонукають учнів активно діяти самостійно виконати нову вправу, пояснити товаришам причину вибору того чи іншого способу виконання. Із багатьох відомих засобів, які сприяють розвитку необхідних фізичних якостей, підвищують моторну щільність зайняття, формують навички самостійної роботи, інструктивну спрямованість, вчать аналізувати свій стан здоров'я, слідкувати за навантаженням, ЧСС, проводити самоконтроль на одному із етапів є урок «колового тренування». Мною розроблені уроки колового тренування, з комплексом вправ до різних розділів програми. Різноманітні форми самостійної роботи впроваджую на уроках спортивних ігор.

Важливу частину програмового матеріалу становлять рухливі та народні ігри. Я спонукаю учнів до вміння само реалізувати рухові якості в грі, забезпечує взаємну повагу, взаємодовіру та співпрацю вчителя і учнів як запоруку виховання активної творчої особистості здатної самостійно приймати рішення і реалізувати їх в процесі життєдіяльності.  Використовуючи всі форми і методи роботи підвищую рухову активність учнів, домагаюся засвоєння ними матеріалу навчальної програми, формую уміння і навички самостійно займатися фізичними вправами, обов'язкового дотримання вимог техніки безпеки. І все це проводиться до виконання контрольно-корегуючого етапу, метою якого є встановлення ступеня і характеру впливу на підлітків, стимулів. Наприклад, коли учні здають навчальні контрольні нормативи і вимоги, тестування, даю можливість (для бажаючих) перездати, покращити свій результат, застосовуючи повторні, перемінні, повторно-прогресуючі методи і т.д. Вчу учнів коректувати свої фізичні якості, рухові уміння і навички.Я постійно дбаю про створення умов для фізичного вдосконалення не лише на уроках, а і в позакласний час. З цією метою планую і провожу спортивні змагання, свята, матчеві зустрічі. Веду спортивний гурток з волейболу. Проводжу змагання з легкої атлетики, з волейболу, баскетболу.Розроблені сценарії проведення змагань «Веселі старти» для різних вікових груп, які проводяться в закладі. Отже позакласна та позашкільна робота сприяє: — зміцненню здоров'я, загартуванню, підвищенню працездатності учнів; розвитку і корекції фізичних і рухових можливостей учнів,формуванню звичок здорового способу життя;— вихованню потреби в систематичних заняттях фізичними вправами,прагненню до фізичного самовдосконалення. На думку учнів для самостійного зайняття фізичними вправами їмпотрібно 4 години.Учні, які займаються в спецмедгрупі вважають, що самостійна робота фізичними вправами є важливою для покращення свого фізичного рівня. Анкетування вчителів показало, що потрібно збільшити кількість уроків фізичної культури, що дасть можливість дітям більше займатися своїм самовдосконаленням. Для покращення здоров'я формувати в дітей потребу для самостійних занять фізичними вправами.

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий